lördag 1 oktober 2011

Bobar trailer/sailer med extrema fartresurser, finns det?

Att transportsegla är ganska tråkigt och man är väldigt beroende av vädret. I år har jag missat en hel del tävlingar pga dåligt väder och dito logistik. Kort sagt: Det finns tillfällen då en trailerbar båt hade varit att föredra. Snabb, lätthanterlig (seglas/kappseglas på få), enkel att sjösätta och rigga (sjösättning från ramp) samt bobar (åtminstone så pass bekväm att man klarar en helg med kappsegling i båten) är kriterier som gärna får uppfyllas. Hittills har jag bara hittat en båt som passar in.....






Bull 7000 drawing on sailboatdata.com

Hull Type: Drop KeelRig Type: Fractional Sloop
LOA: 24.61' / 7.50mLWL: 24.00' / 7.32m
Beam: 8.04' / 2.45mListed SA:
Draft (max.) 5.58' / 1.70mDraft (min.)
Disp. 2381 lbs./ 1080 kgs.Ballast: 827 lbs. / 375 kgs.
Designer: Greg Young (NZ)


Den går bra att segla shorthanded, är snabb och det går tom. att göra 2:an om det skulle behövas.  ;)


Gennakerbåt, kul ny utmaning.

Trailbar, sänkköl, 1080kg, går att sjösätta från ramp.

Snabb!

Bobar, 4 bäddar, spis, vask, toa!

Vridbart peke!

Vridbart 60 grader för att kunna segla plattare än med en traditionell gennakerbåt.

Rejäl sittbrunn. Dessutom har båten "staket" viket gillas starkt av "chefen" som vägrar sätta sin fot på 707:an.

"Hornen" till det vridbara peket. Visst ser den ut som en tjur? ;)

Det hade varigt roligt att få veta lite mer om båten. Någon som har lite info om hur den är att segla? Har inte heller koll på segelyta eller masthöjd.

10 kommentarer:

  1. Spännande båt med flera "udda" lösningar. Placerade sig hyffsat bra på förra årets bohusrace med lys på 1.21. Frågan är hur pass "bobar" den är och hur WAF ligger till?

    SvaraRadera
  2. Håller med, svårt att bilda sig en uppfattning med bara bilder som stöd. Skulle vara intressant att se båten i verkligheten :)

    WAF är förkortning för vadå?

    SvaraRadera
  3. Wife Acceptance Factor

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig till fullo. Ett stort entypsfält hade varit skoj också, och då ligger CB 66 bra till. Dock inte så bobar tyvärr... :-(

    /Daniel

    SvaraRadera
  5. En Express med sänk-köl kanske kunde vara något? ;)
    Som du säger går CB66:an bort pga den minimala boende-komforten, annars ett bra allternativ.

    SvaraRadera
  6. Köp en CB66 och bo på hotell för mellanskillnaden

    SvaraRadera
  7. Hotell låter naturligtvis lockande MEN (som en viss Tony säger), för mig är det viktigt att båten har så pass bra komfort att det går att bo ombord en helg. Weekend i skärgården, eller på Anholt, är ju inte fel :) och jag tror faktiskt det skulle funka med en Bull 7000.

    SvaraRadera
  8. Nu har jag fått fatt i lita uppgifter om segelplanet vilka iofs inte är verifierade.

    Kryss-ställ: 34 m2
    Gennaker: 59 m2

    Tydligen skall det finnas cruising-genua oxå....

    SvaraRadera
  9. Ungefär samma segelyta som J/80n, på två tredjedelar av deplacementet samt halva kölvikten. Jag som tycker J/80n går bra i lättvind...

    Kan detta vara hamnens nya "åka-i-sidled-backa-runt-pricken-båt"?

    Iofs sticker kölen 2dm till och har säkerligen rätt mycket av kölvikten i bulben. Intressant!!!

    SvaraRadera