torsdag 24 februari 2011

Safety first - Ny utomborare

Svagaste punkten på båten, säkerhetsmässigt, har varit hjälpmotorn. En 2,5hp Tohatsu med intern bränsletank och lång rigg. Den har fungerat utmärkt för transport ut ur och in i hamn men vid längre
transportseglingar duger den inte som livförsäkring när den som bäst behövs.I hårt väder är det troligen "bara att" åka med vinden som gäller då motorn är för svag men nu blir det ändring på det.
Jag hade under en längre tid kollat runt på nätet efter en lämplig ersättningsmotor. Fördelen med 2,5:hästarn är att den är väldigt lätt, bara 13kg, och väldigt enkel att hantera då jag aldrig åker runt med motorn på akterspegeln under kappsegling. En nackdel med motorn, förutom att den är i klenaste laget, är räckvidden. P.g.a. den interna bränsletanken, på 1,1L, kan man säga att den är något begränsad och att fylla på bränsle mitt ute på havet när det guppar som värst är inte någon lätt uppgift, det har jag testat. En annan nackdel är att motorn saknar växlar. Det gäller alltså att fimpa motorn i lagom tid innan man når bryggan. När detta ska ske beror på vindriktning och vindstyrka.
Den nya motorn skulle alltså uppfylla ett antal kriterier:
Mer kraft, extern bränsletank, växel (F-N-R), lång rigg och lägsta möjliga vikt.
Eftersom jag ville ha en helt ny motor var jag hänvisad till 4-taktare. Jag hittade ingen som vägde mindre än 25kg (4hp). 12kg mer än den gammla! Det lät inte särskilt intressant så jag kollade vidare. Efter att ha letat ordentligt fann jag en butik som faktiskt hade nya 2-taktare kvar. Innan förbudet om import av 2-taktare trädde i kraft köpte man in "ett rejält" lager av små Tohatsu-motorer.
En Tohatsu, 5hp, lång rigg, extern tank, F-N-R och 18kg, Bara 5kg mer att lyfta och dubbelt upp med kraft. Inte mycket att fundera över. Jag beställde en direkt för vem vet hur många "nya" 2-taktare som finns kvar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar