söndag 15 maj 2011

Lidingö Runt

Ja, då var LR över för den här gången (första för mig).
Fredag lämnade vi västkusten och drog mot Lidingö. Efter ett välbehövligt stopp med god mat nere i Nyköpings hamn kom vi så småningom fram till huvudstaden där genomgång av bana, båt och segel stod på tapeten.

Efter en kort natt (vaknade 5) var det dags att stiga upp och fixa seglarmat. Väl vid båten steg tempot rejält. Splitter nya segel skulle sättas och sedan ut på fjärden för att testa nya reachern, en lösfotad kolfibergenua på närmare 60 kvadrat, och den imponerande kolfiber-fathead:en. Största spinnakern fick bli hemma då den inte var inmätt så vi fick hålla tillgodo med 138 kvadrat nylon. Efter segeltest gick vi för motor till starten. Där snurrade vi runt några gånger innan vi hittade en perfekt lucka vid lovartsbojen. Fem sekunder efter skottet var vi över linjen och hissade spinnaren. Seglingen ner till sydöstra Lidingö gick riktigt bra och där låg vi riktigt bra till. Sen var det dags för kryss och skepparn ville gärna testa sin nya reacher vilket inte var helt optimalt. Visserligen gick det undan när allt satt på plats men på slagen förlorade vi en hel del. Ut med Lidingölandet fick vi några unerbara medvrid där vi kunnde sträcka ut ordentligt och tjäna flera hundra meter på båtarna runt omkring. För oss höll vinden hela vägen i mål och gav en preleminär 13:de plats i startklass 7. (49:a totalt av 327 båtar) vilket får ses som en framgång då tre av fyra i besättningen satte sin fot på båten för första gången denna helg. Efter målgång satte vi av mot hemmahamnen medan vi åt vår medhavda seglarmat. På vägen sicksackade vi mellan stillaliggande båtar som vinden lämnat efter sig. Efter återställning av båten tog vi en snabb dusch innan vi drog till västkusten igen.
Kan seglingssäsongen börja bättre?

Ett stort tack till Per Drougge som bjöd in till segling på ostkusten. Riktigt kul!
Glad seglare

Vackra linjer.....
Onyx 38
Lite mer grejer än vad jag är van vid

Fett med reacher och fathead...

Hallååå där borta!

Nu börjar det brännas

Fotade av en "konkurent"

Spinnaren hissad efter start

Tror att denna NF haft Falkenberg som hemmahamn. Om det stämmer är en av Letto di plettos gastar fostrad på denna båt......