torsdag 1 september 2011

Hemsegling + motortest

Igår fick jag äntligen seglat hem båten från Skallkroken där den varit sedan i fredags förra veckan. Till hjälp hade jag Calle och Skallkroken-seglaren Peter Gustafsson. Planen var att komma ut på sjön senast 16:30 för att sedan försöka hinna till Falkenberg innan 18:30 då starten för onsdagsseglingen skulle gå. 12.5 nm raka vägen, skulle detta verkligen gå?

Vi fick en öppen halvvind och hade hissat stor samt fock då jag inte vill slita på genuan i onödan. Ganska grov sjö från sidan som då och då hälsade på i sittbrunnen. Vid just ett sådant besök fick Peter ett minst sagt förvånat uttryck i ansiktet när flytvästen blåstes upp. ;D
18:10 var vi vid startbojen och vi kunde se ett fåtal båtar på väg ut. Vi det här laget hade vi bestämt oss för att skita i onsdagseglingen då Pohlman mässade om avtagande vind och hur kul är det med stiltje och stora vågor?!
Vi vinkade glatt tillbaka när de pekade mot starten och vi fortsatte in till bryggan. När vi förtöjt båten kunde vi över varsin kopp rykande hett kaffe konstatera att vinden kantrat 180 grader och lämnat kappseglarna planlöst drivande i vågorna.
Skönt att vi tog rätt beslut för jag hade ingen motor med på båten då denna var på reparation. En gästbåt seglade tidigt i somras på den så jag har varit av med nya motorn i 9 veckor. Förra veckan var motorn klar men fick genast lämnas tillbaka den då reparationerna inte föll kunden i smaken. Fel propeller gjorde att påten gick sakta samt att bromskraften helt uteblev vilket naturligtvis kom som en otrevlig överraskning i ett pressat läge.
Idag kom motorn tillbaka med "rätt" propeller och jag gav mig ut direkt för att testa om detta stämde vilket det faktiskt gjorde. Nu hade den samma goa vrid som tidigare. Synd att det tog hela sommaren.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar