Båten

Varför blev det en 707:a?

Det började tidigt 80-tal. Farsan hade precis byggt en båt. En Player 31. Under den tiden fanns det ett hyggligt kappseglingsintresse i Falkenberg och jag fick hänga med. Det var onsdagsseglingar, Swania cup och KM och sist men inte minst Själland Runt som på den tiden drog betydligt fler båtar än vad tex. Tjörn Runt gör idag. I slutet av 90-talet bytte mor och far "upp sig" till en Nauticat 44 som de skulle tillbringa sina bästa år på. Sagt och gjort, efter några år drog de till medelhavet där de tillbringat sommar-halvåren fram till nu. Själv hade jag av olika anledningar inte tid eller råd med egen båt så seglingen fick gå i stå.

Efter många år utan kappsegling åkte jag i April 2009, med familjen, till huvudstaden. Där skulle vi bo flott och roa oss kungligt. Samtidigt gjorde vi en avstickare för att titta på "en leksak till pappa" som fanns 5 mil norr om Stockholm. Där hittade jag den perfekta kompromissen. Eftersom övriga i familjen var helt ointresserade gällde det att hitta något som inte sved i plånboken. Samtidigt var jag ute efter något som var kul att kappsegla med och som inte krävde någon större besättning. På nätet hade jag läst en del om 707:an som verkade vara en riktig racermaskin i hårdare vindar. 1,09 i lys på en 7 meter lång båt från 70-talet gav ju också en fingervisning om båtens kapacitet. Visserligen hade 707:orna nästan uteslutande användts till kappsegling av duktiga seglare och ansågs vara "uppseglad" men med min begränsade budget var det här den ultimata kappseglingsbåten för mig. Trots sina dryga 30! år på nacken skiljer sig undervattenskroppen inte särskilt mycket från dagens kappseglingsbåtar. Djup, tung fenköl med bulb och platt botten vilket borgar för goda undanvindsegenskaper (hysteriskt roliga surfar).
707:an är smalare än dagens racers och är därför riktigt vass på kryssen. Med rätt trim kryssar man ifrån t.ex. Albin Express.
Kort sagt: Den perfekta båten för mig. I Maj 2009 blev det affär.


Båttyp: 707
Nr: SWE 127
Byggår: 1978
SRS-tal 2011 (mätbrev): 1,09
Konstruktör: G&G Edwardsson

Mer info om båttypen på:
http://www.707.sailfast.nu/

Förbättringar:
Ny Boomstrut 2011
Nya HARKEN winchar 5st 2011
Ny winch-avlastare Lewmar 2011
Nya fall 2011 (ett extra genua-fall)
Nytt Förstag 2011
Nytt akterstag dyneema 2011
Ny HARKEN carbo racing foil 2011
Ny Windex 2011
Ny storskotbalk i rostfritt 2011
Nexus lod/log 2010
Roder (tillverkat av tidigare ägare, troligen epoxy/glasfiber och divenicell för rodret väger inte i närheten an vad ett orginal-roder gör)
Slipat ner botten till gelcoat och epoxy-behandlat.
Lackerat om överbyggnad.
Monterat relingslist på fördäck (förbättrad säkerhet vid arbete på fördäck)

Segel:
Fock Lindforss (bra skick)
Spinnaker Albatross (bra skick)
Storsegel Lindforss (lämplig för cruising)
Storsegel North Sails (2011, som nytt)

Motor:
Tohatsu 2,5 (bättre begagnad)

Inredning:
Innrednings-modul i glasfiber med 4 kojer (stuvutrymme under kojerna, dynor och lock finns)

Tillbehör:
Specialbyggd vagga till 707:an (låg vikt om du vill köra båten på släpkärra med B-kort)
Ankare

Pris:
55.000 SEK
Om du är intresserad maila mig på: axborn66@gmail.com