onsdag 18 maj 2011

Årets första onsdagssegling..

..seglades i frisk bris (6-9 m/s) på bana 4. Sträckbogar, halvvindar och slör stod på programt då det var sydliga vindar. Eftersom TOY brukar vara stark på kryssen såg det inte så ljust ut innan start. Blott 4 båtar komm till start.

En J-80 en Maxi Racer en Maxi 900 och min 707:a. Min son och gast, Calle, kunde tyvärr inte vara med men esattes med ett gammalt fullblodsproffs, nämligen min far som lärt mig allt jag kan om segling. Ordinarie gasten och seglarkompisen Lars hade också mönstrat på vilket gav bra vibbar (han har samma syn på tävlingar som jag ;) ).
Vi han, precis, göra en provstart för att kolla trim på första bogen sen var det bara att gippa ner till startlinjen och sticka iväg. Vanan trogen satte vi, som genom ett under, starten perfekt (trodde vi skulle komma alldeles för sent). Eftersom vi var båt med lägsta SRS (omvänt) var förutsättningarna enkla: Segla så fort att de andra inte hinner ikapp innan mållinjen.
Första benet var en sträckbog där vi fick gå så högt det gick för att nå märket utan slag och det funkade ganska bra trots att den flytande skotpunten inte passade till den nya genuan. Vi spillde massor med genuatoppen så nu blir det till att köpa skotskenor.
Andra benet var en halvvind och här drog det iväg ordentligt på surfarna. Sen blev det ett par sträckbogar till följt av en halvvindsbog innan det var dags för spinnakern på slören. Styrbordrundning med gipp gjorde att vi inte kunde sätta i rundningen men det gick ändå relatrivt smärtfritt. På väg in kunde vi konstatera att segern var ohotad, J-80:an skulle inte hinna ifatt.
Det låga deltagarantalet till trots var det en perfekt start på säsongen. Lagom vind att testa alla nya grejer utan att fresta för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar