onsdag 15 september 2010

2009 - Första säsongen med TOY

Våren 2009 hämtades 707 SWE 127 från Österskär, 5 mil norr om Stockholm, till Falkenberg. Tur och retur är det en resa på 110 mil vilket kan verka avskräckande men det gick faktiskt förvånansvärt bra. Båten fick gå i vattnet som den var, med östersjö-färg och allt. Här fanns ingen tid för vårrustning om det skulle bli någon segling denna sommar.

Dags för onsdagsseglingarna. Det började bra! Jag kom inte sist och var skitnöjd.
Jag hade innan jag köpte båten fått veta att båten hade ett LYS som kräver sin seglare så att jag inte kom sist i först seglingen kändes som en triumf. Efter detta kom en hårdvindssegling som jag avstod. Nästa onsdag blåste det så mycket att seglingen blev inställd. Dags för 4:de onsdagsseglingen av 12 (man fick räkna bort de 4 sämsta) och nu kom första pallplatsen, en andra-plats som följdes upp med ytterligare en andra-plats! Ojoj vilken båt!, tänkte jag och sen var det tillbaks till ruta ett. Två race utanför pallen och sen en andra plats igen. Jag räckte inte till på halvindarna då segelgarderoben endast bestod av stor, fock och spinnaker. Av en slump träffade jag, på macken, en "gammal" seglarkombatant från 90-talet, Lars Engvall, som då hade, bl.a., en 707:a. Vi pratade en lång stund. Det visade sig att han var intresserad av att "segla med nån gång" och dela med sig av sina erfarenheter samt att att han hade en gammal genua liggande.....
Med detta segel i garderoben blev det en andra-plats totalt efter 4 raka segrar. Lars mönstrade på som gast och har, sedan dess, varit med så ofta han kan och har dessutom blivit en mycket god vän till mig.
Besättning under årets onsdagsseglingar var lite olika och jag kan ha missat någon:
Michael Axborn, Calle Axborn, Lars Engvall, Peter Axborn, Lars-Göte Larsson, Håkan Gustavsson, Jonas Heüman, Daniel Friberger.

KM 2009
Jag förberedde mig genom att träna hårt i vattnet utanför Skrea strand. Båten var översållad av havstulpaner så det var bara att dra på sig cyklop och simfötter..
För motor gjorde det 1 knop på farten!
Två seglingar. Vi vann första och blev diskad i andra då vi missat ett märke (shit!!!!) i stor ledning. Ja, så slutade den säsongen....

Besättning KM 2009:
Michael Axborn, Calle Axborn, Lars Engvall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar