söndag 19 juni 2011

Forts. Fragancia (Se Daniels film: Galleri/Film/Fragancia Cup 2011)

Jag var på plats i god tid innan rorsmansmöte för att kunna torrsegla båten en stund. Mina erfarenheter av Expressen är väldigt få och jag har bara seglat denna båttyp en gång (sent 80-tal), däremot har jag kappseglat mot Expressen en del men det är en annan historia :)

Efter en stund kom Daniel och vi gick igenom lite boathandeling innan det var dags för rorsmansmötet. Första start gick klockan 12:00 och andra 12:06 så nu var det bara att samla besättningen och ge sig ut och kolla banan. Det blåste måttliga vindar från sydost dock verkade det utlovade regnet låta vänta på sig. Vi gjorde en provstart för att kolla kryssvinklar m.m. sen var det dags att ta sig till starten igen. Vinden vred fram och tillbaka hela tiden men vi tyckte att barbordsbojen låg något mer i lovart än startbåten. Ju närmre starten vi kom visade det sig att vi var ganska ensamma om den uppfattningen för resten av vår startgrupp kom som på ett pärlband från andra änden av startlinjen som styrbordsbåtar. Shit! Nu var det bara att leta lucka som vi kunde slå in i. Vi hittade en till slut men givetvis var starten en miss och vi hamnade i skitvind istället för fri vind. Vi slog oss loss och nu gick det bättre. Vi passerade några av de båtar som låg framför innan det var dags för läns. I den lätta vinden var den väldigt odramatisk ;)
På andra kryssen var det något som inte stämde och det vi halkade tyvärr efter. Länsen efter detta tog oss imål som 12:a av 19 båtar.
I anda löpet gick starten bättre då vi skuggade laXen som såg ut att tajma starten bra. Fri vind direkt och det såg bra ut. Vi gjorde ett tidigt slag och gick ut med ena sidan men det visade sig att de båtar som gick utmed andra sidan hade valt rätt för de låg en bra bit före. På länsen ner till startbojen var vi inte lika snabba som flera av framförvarande båtar som valt att gippa tidigt istället för efter halva benet. Nu visade det sig att de inte bara hade flyt med vriden på den sidan, det kick snabbare på länsen oxå.
Vi bestämde oss för att göra samma grej på nästa varv och visst gick det bättre.
Placering i andra racet: 11:a och totalt en 13:de plats. Självklart var jag lite missnöjd men vid lite eftertanke inser man att det inte är så lätt. Samtränad besättnig är en STOR fördel och det hade vi inte idag.
Däremot var det väldigt lärorikt och fantastiskt kul att segla Express tillsammans med Daniel :)

Glömde jag säga att Pohlman infriade sitt löfte? Regnet kom i andra racet och valet av kortbyxor och gympadojjor verkade nu inte lika välmotiverat ;D